Bästa elbil: 6 modeller i test

TestPlanet

Eldrivet är framtiden. Men vilken elbil är bäst? Vi hjälper dig att välja rätt – oavsett vilken typ av elbil du behöver.

Elbilar har vuxit i popularitet under de senaste åren. Inte så konstigt alls. Du slipper utsläppen från bensin- och dieselbilarna och lite beroende på var du väljer att ladda kan det vara betydligt billigare. Samtidigt börjar flera länder sikta på datum kring 2030 eller senare då fossilbilar ska sluta säljas helt. 

Även om en elbil vanligen kostar en hel del börjar de samtidigt komma ner i pris. Både nyare modeller introduceras med lite mindre smärtsamma prislappar och befintliga modeller, med Tesla som tydligaste exemplet, har begåvats med riktigt rejäla prissänkningar under det senaste året.


Tesla Model 3 – Bäst i test

Räckvidd (WLTP): 480 km 0-100: 4,4 sek Längd: 469,4 cm

Elbil Tesla model 3

Tesla Model 3 är numera en klassiker i elbilssammanhang. Introducerad som det mer prisvärda alternativet i Teslas utbud fortsätter den att vara en imponerande elbil för sitt pris. Trots det lägre priset är känslan av lyxbil ständigt närvarande här.

Bra sikt
På utsidan möts vi av en väldigt ren design utan större krusiduller eller fula detaljer som sticker ut. Det är även här vi märker en av de saker som Tesla sparat in på, då bakluckan på Model 3 öppnas manuellt. Samtidigt är det en av få saker det sparats in på. En annan, lite mer betydande besparing, är att bilen ärligt talat är rätt dåligt ljudisolerad. Just det är faktiskt en av bilens större nackdelar.

På insidan har vi riktigt bra respons i ratten och riktigt bra sikt åt alla håll tack vare de stora fönstren.

Elbil Tesla model 3

Bra räckvidd
Den lite avskalade designen fortsätter på insidan, där det är befriande rent från detaljer. Allt som rör såväl bilen som underhållning sköts genom en stor skärm i mitten. Via den sköts alla delar av bilen, som ständigt uppdateras med nya funktioner.

I teorin kan Model 3 tuffa på i upp till 520 kilometer innan det är dags att ladda, men angivna 480 kilometer är mer nära verkligheten. Samtidigt är det fortfarande riktigt bra för den här prisklassen.

Bilen i sig, de ständiga uppdateringarna av mjukvaran och räckvidden gifter sig fint med den senaste tidens prissänkningar och gör det här till ett givet val som vår testvinnare.

Smart mjukvara
Lång räckvidd

Dåligt ljudisolerad

4.5


Nissan Leaf – Bästa budgetval

Räckvidd (WLTP): 285 km 0-100: 7,9 sek Längd: 469,4 cm

Elbil Nissan leaf

Ibland är gammal bäst. En vanlig frågeställning när det kommer till elbilar är hur de klarar våra svenska väderförhållanden, eller snarare hur pass mycket sämre de presterar under vinterhalvåret när kylan äter på batteritiden. Där är Nissan Leaf ett tryggt val, då den funnits länge på marknaden och visat vad den klarar av i våra väderlag.

Bra standardutrustning
Leaf kommer aldrig i närheten av Tesla när det kommer till utrustningen interiört. Men samtidigt finns alla funktioner du kan förvänta dig här och för lite smartare funktioner finns stöd för såväl Android Auto som Apple Carplay.

Samtidigt är den yttre designen relativt enkel, vilket gör att den smälter in bra i stadsmiljön utan att egentligen sticka ut på något sätt.

Elbil Nissan leaf

Bäst som andra elbil
Leaf är samtidigt en elbil som kräver lite att du vet vad den ska användas till. Den stora, överhängande nackdelen med bilen är dess ganska korta räckvidd. Det gör att det kan bli en frustrerande upplevelse att ta med på en längre road trip. Samtidigt är det en relativt liten och smidig bil som passar perfekt för de mer vardagliga bestyren som dagishämtningar och turer till mataffären. På så sätt är det kanske mer en bra kompletterande bil att använda medan den “stora bilen” är ute på de lite längre äventyren.

Nissan Leaf är fortfarande ett bra budgetval, även om du måste vara medveten om räckvidden.

Priset
Bra standardutrustning

Kort räckvidd

4


Peugeot e-208 – Bästa liten elbil

Räckvidd (WLTP): 340 km 0-100: 8,1 sek Längd: 405,5 cm

Elbil peuegot e-208

I likhet med Nissan Leaf har Peugeot e-208 en ganska blygsam räckvidd, i praktiken 240 kilometer under vintertid. Det gör att du knappast kommer åka på en fjällsemester med den här elbilen. Men som en vardagsbil med nätta mått är den här perfekt.

Lättkörd
Såväl storleken som upplägget i stort gör e-208 lättkörd och även lättparkerad. Den ger bra respons medan du kör och är en i allmänhet trevlig upplevelse på vägarna. Väl på en påfartsramp kommer du dock märka att den accelererar ganska långsamt.

Dålig infotainment
Är det något vi stör oss på är det infotainmentsystemet, som helt enkelt är dåligt. Det handlar främst om att det är rätt dåligt integrerat med resten av bilen. Det gör att hela den biten mest känns påklistrad över resterande delar av bilens instrumentpanel.

Men som en liten och smidig elbil att ha som extrabil eller bara för kortare stadskörning är Peugeot e-208 ändå en väl anpassad och trevlig upplevelse.

Lättkörd
Hög kvalitetskänsla för priset

Kort räckvidd

4


Ford Mustang Mach-e – Bästa räckvidd

Räckvidd (WLTP): 440 km 0-100: 3,7 sek Längd: 471,3 cm

Elbil Ford Mustang mach-e

När det kommer till verklig räckvidd, såväl på vintern som på sommaren, är det få som rår på Ford Mustang Mach-e. Under kalla vinterdagar har den som sämst 340 kilometers räckvidd, vilket i sig är riktigt bra. I normala fall landar räckvidden på 440 kilometer och i bästa fall kan du få ut 540 kilometer ur batteriet.

Lågt vägljud
Till skillnad från Tesla Model 3, som annars har ganska liknande räckvidd, är det här en betydligt roligare körupplevelse. Akilleshälen för Model 3, ljudisoleringen är inget bekymmer alls här. Responsen är riktigt finns i alla lägen, vilket gör det till en riktigt rolig bil att köra.

Elbil Ford Mustang mach-e

Störande växelspak
Utsidan är riktigt väldesignad, med den klassiska Mustang-designen i grunden som ger ett bra intryck. Däremot är dörrhandtagen riktigt dåliga och förtar ett annars närmast perfekt exteriörintryck. Insidan är lite på samma nivå. Överlag är det riktigt snyggt och bra, men växelspaken, i form av en stor knapp, är tyvärr riktigt dålig.

Vid sidan av det är Ford Mustang Mach-e en ytterst trevlig körupplevelse som tar dig riktigt långt på en laddning.

Räckvidden

Accelerationen

Dörrhandtagen

Växelspaken

4


Byd Tang – Bästa kombi

Räckvidd (WLTP): 400 km 0-100: 4,7 sek Längd: 487 cm

Elbil byd tang röd

Kinesiska Byd följer lite samma mall som vi sett hos kinesiska tillverkare inom andra områden. Här får du nämligen rejält med lyx för en prislapp som normalt inte innehåller den sortens detaljer. Samtidigt är det en stor och rymlig familje-SUV med plats för alla, plus packning.

Bekväm att köra
Det är en ganska stor och tung maskin, men trots det är väghållning och stötdämpning riktigt bra. Tang är riktigt bekväm att köra, även när underlaget är lite mer ojämnt. Det stora soltaket är, lite för ovanlighetens skull, öppningsbart för att ge lite extra ventilation. På tal om ventilation är lädersätena ventilerade även de.

elbid byd tang

Gillar inte sol
Om det är någonstans som prislappen skiner igenom är det tyvärr resten av interiören. Den ger ett ganska plastigt intryck överlag. Samtidigt är skärmen inte den mest ljusstarka, vilket gör att den inte är helt enkel att läsa av i solljus. 

Trots allt är det här en otroligt prisvärd elbil med helt okej räckvidd. I och med att det är en SUV är den av naturliga skäl stor och rymlig för att kunna användas till hela familjens äventyr.

Lättkörd
Bitvis lyxig inredning

Svårläst display i solljus
Plastig interiör

4


Volvo XC40 – Bästa eldrivna SUV

Räckvidd (WLTP): 433 km 0-100: 4,9 sek Längd: 444 cm

Elbil Volvo xc40

Vill du ha en rymlig suv och är villig att betala för det är Volvo XC40 en riktigt stark kandidat. Det är samtidigt en bil som är lite märklig. För den är egentligen inte bäst på något. Samtidigt är den aldrig dålig på något heller, vilket gör det till en riktigt stark kandidat.

Trångt baksäte
Inuti har förare och främre passagerare gott om utrymme och komfort som håller även för längre sträckor. Nackdelen är att passagerarna i baksätet inte kan åtnjuta samma komfortnivå, där är det istället ganska trångt. Däremot är interiören riktigt snygg och välbyggd. Något som för övrigt även gäller exteriören i klassisk Volvo-design.

Elbil Volvo xc40

Bra körkänsla
Komforten för föraren är som sagt på topp. Du sitter högt och ser bra åt alla håll. Som väntat av en Volvo är körkänslan på topp och kommer knappast att göra någon besviken.

Kort och gott är det här en premiumbil som knappast kommer att göra dig besviken på några plan, förutom om du sitter i baksätet. En rejäl och välbyggd SUV med klassisk Volvo-känsla.

Bra körkänsla

Bra komfort för föraren

Trångt baksäte

4